האם היצירתיות העסקית שלכם מספקת?

מאת: יפתח קצור, מומחה לפיתוח וחדשנות עסקית

מספרים ונתוני מכירות חשובים מאוד לצמיחה  עסקית, אבל חשיבה יצירתית היא הכרחית.
היא הכוח המדרבן את החדשנות שמניעה את  צמיחת העסק.

תאמינו או לא, כולנו יצירתיים. נולדנו ככה. חישבו על זה. זוכרים כיצד בתור ילדים הצלחנו להפוך כל מקל לחרב פלאות וכל שבר פלסטיק לצעצוע מלהיב? זוכרים כיצד שכבתם על הגב הבטתם על העננים והצלחתם לראות בהם דינוזאורים, ענקים וממלכות קסומות?

זו הייתה חשיבה יצירתית. זו הייתה מחשבה משוחררת. חסרת ביקורתיות. זה היה ביטוי ליכולת הטבעית שלנו לחשוב מעבר למה שקיים, ולדמיין מה יכול להיות. החדשות הטובות הן כי היצירתיות עדיין קיימת בתוכנו, ורק ממתינה להעשיר את חיינו ועסקינו. 
 

מהי חשיבה יצירתית וכיצד ניתן לנצל אותה לטובת העסק
למה חשיבה יצירתית חשובה לעסק? אחרי הכול, עסק בנוי על מספרים, תחזיות מכירות, שירות לקוחות והיבטים מוחשיים אותם ניתן להרגיש ובהם ניתן לגעת, נכון?

 ובכן, כן...ולא. מספרים ונתוני מכירות חשובים מאוד לצמיחה עסקית אבל חשיבה יצירתית בעסק היא הכרחית. היא הכוח המדרבן את החדשנות, והחדשנות מניעה את ההתקדמות שמביאה לצמיחת העסק. כל עסק.

חישבו על שי אגסי. "בטר פלייס" הוא קרא לחברה שלו. "מקום טוב יותר". אגסי לא פחד לחלום על חברה שהגדרת החזון שלה הוא להפוך את העולם לטוב יותר. הוא העז לחשוב על פיתרון תחבורתי חדש והפך את העולם, תרתי משמע, כדי לגרום לרעיון הזה להתממש. חישבו על ביל גייטס. חישבו על סטיב ג'ובס. חשבו על הקסם של האייפון והמודל העסקי של חנות האפליקציות, חישבו על כל העסקים המופלאים שנוצרו בעולם רק בעשרים השנים האחרונות. כולם התחילו מזיהוי צורך, חלקם אפילו יצרו צורך - אבל לכולם היה רעיון איך לענות על הצורך.

הנקודה היא כי עסקים משנים את העולם. מוצרים חדשים נולדים כדי לספק ערך. מישהו צריך משהו, ומוצר חדש נולד.

היכולת להביא רעיון חדש, להציג דרך חדשה לפתרון בעיה או לייצר מוצר או שירות מלהיב יכולה להיות ההבדל בין הצלחת העסק לכישלונו.

אבל לא כל יצירתיות חייבת להוביל לסוג של חידושים שיכולים להעיף אדם אל החלל, וזה בסדר. בשביל העסק הקטן שלנו גם רעיונות קטנים יכולים לחולל שינוי גדול. רעיונות כמו איך לייצר ספין חדש על מוצר ישן, או איך לפתח יכולת חדשה שתבדל אותנו, או דרך להציג את השירות שלנו באופן חדש ומרגש בפני קהל יעד חדש.

להפוך את התגלית למוצר
חדשנות אירגונית ולמעשה, כל סוג של חדשנות, היא תוצאה של יישום רעיונות יצירתיים על מנת ליצור ערך. זהו תהליך שמתחיל בבעיה ומסתיים בביצוע של רעיון אחד או יותר, המציע ערך לארגון. 

בין אם אתם זקוקים לפתרונות חדשניים לבעיות העסק שלכם, או פשוט מחפשים לעצמכם דרך חדשה, עליכם להפוך את הבעיה לאתגר יצירתי. לצורך כך צאו לרגע מאזורי הנוחות שלכם ונסו לאתגר את החשיבה שלכם על העסק. התבוננו על הלקוחות שלכם מחדש ונסו להגדיר מה זה הדבר הזה שהם צריכים והאם אתם באמת מספקים ללקוחות את הצעת הערך הטובה ביותר? אל תפחדו לשאול את עצמכם שאלות. יש מידה של קסם בכל יצירה או חדשנות. והקסם הזה בא לידי ביטוי בכל רגע לאורך התהליך. בדרך אתם תגלו שאתם צריכים לפתור בעיות שאפילו לא דמיינתם שקיימות. המכשולים הללו שיושלכו לפניכם לאורך כל התהליך הם חלק מהדרך לחולל שינוי בעסק ולצמוח ממנו. האופן שבו תגיבו למכשול ותפתרו אותו הוא מה שמבדיל בין מנהלים שהחזון מניע אותם, לבין כאלה שהתכנית העסקית מנהלת אותם.

הכותב הינו מומחה לפיתוח עסקי אסטרטגי יישומי הפועל בשיתוף חברת 360Startegy