• דף הבית
  • Blog
  • אסטרטגיה עסקית - מיפוי, תכנון ויישום

אסטרטגיה עסקית - מיפוי, תכנון ויישום

מאת: נתיב אור, מנכ"ל 360Strategy

ההתקדמות הטכנולוגית המואצת יוצרת סביבה עסקית תחרותית ומשתנה לפרקים, המחייבת ארגונים לנתח כל הזמן את המרחב העסקי של פעילותם, ולעבוד לפי תכניות עבודה סדורות אך אדפטיביות לשינויים.

כדי לצמוח ולגדול לאורך זמן, תוך מובילות ולא מתוך הישרדות, ארגונים נדרשים לחשיבה, תכנון ויישום אסטרטגי ארוכי טווח, הלוקחים בחשבון שיקולים פנימיים וחיצוניים המשפיעים על הארגון ועל היכולת שלו ליצור מובילות וצמיחה מתמשכים.

מטרת כל ארגון היא להשיג יתרון תחרותי בר קימא ולאורך זמן, מאמר זה יסקור את מאפייני תהליך תכנון אסטרטגי.

 שלב 1: מיפוי

לא פעם בתהליכי עבודה מול חברות אנו מוצאים שהאתגרים\ סיכונים\ הזדמנויות בפניהם הארגון ומנהליו חושבים שהם עומדים, הם לא הנכונים.
לכן, המיפוי מטרתו למפות ולחקור את כל הגורמים בסביבה הפנימית והחיצונית של הארגון, וזאת לשם בניית היפותזה מחקרית ותכנון נכון של תהליך
המחקר והתכנון האסטרטגי.

  • סביבה פנימית - חזון, יעדים, ערכים, נהלי עבודה, סינרגיה עסקית, תפעול, שיווק, מכירות, מבנה ארגוני, מבנה פיננסי, מגבלות ארגוניות כלכליות ופסיכולוגיות.
  • סביבה חיצונית -  שווי שוק, פוטנציאל שוק, הזדמנויות, מגמות ושינויים עתידיים, מתחרים, מודיעין עסקי.

תהליך המיפוי כולל ראיונות בתוך החברה ומחוצה לה, תוך התחברות לשטח, וכן שימוש במודלים אסטרטגיים לאפיון הנושאים הממופים ( MECEE,Swat, Pest, Porter..).

Strategic Problem Solving Model

שלב 2: תכנון

לאחר הבנת האתגרים\ בעיות בפניהם הארגון ניצב, השלב השני בתהליך התכנון האסטרטגי הוא להוכיח את ההשערות והכיוון עליהם נמליץ.
ההיפותזה המחקרית אותה נבדוק צריכה להוביל אותנו בסופו של עניין לקביעת המלצות וכיווני פעולה אסטרטגיים לארגון במספר רמות:

  • אסטרטגיה עסקית - חזון, יעדים, ערכים, בידול ויצירת ערך לשם מובילות וצמיחה לאורך זמן.
  • אסטרטגיה שיווקית - הצעת ערך, נראות, אסטרטגית חשיפה ובידול.
  • אסטרטגיה מכירות - הגדלת מכירות לאורך זמן, תוך בחינת ויצירת קשרים סינרגטיים בין כל התהליכים העסקיים.
  • אסטרטגיה ארגונית - התאמות ושינויים נדרשים בארגון תומכי אסטרטגיה.
  • נגזרות אסטרטגיות - מבנה הון, רגולציה...

 

שלב 3: יישום

מאמן כדורסל, טוב ככל שיהיה, לא יכול לשחק במקום השחקנים על המגרש.תפקיד המאמן הוא לקבוע את תכנית המשחק, להביא את השחקנים
המתאימים לבצע אותה, ולבצע שינויים והתאמות נדרשים בהתאם ליעדי הקבוצה.
באותו אופן, תהליך תכנון אסטרטגי ללא יישום מוצלח ושמירה על התכנסות לתהליך אינו ערובה להצלחת הארגון.

Our -approach -en -zoom


מאמר זה נכתב ע"י נתיב אור, מומחה בתהליכי פיתוח עסקי, ייעוץ אסטרטגי, ייעוץ עסקי, אסטרטגית מכירות.